KONCEPCJA PRACY
JĘZYKOWEGO PRZEDSZKOLA „The Academy of Smurfs”
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym,jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu” Robert Fulghum
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: w ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U, Nr 168, poz. 1324)
Źródła opracowania koncepcji:
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety. W wyniku samooceny sformułowano wnioski, na podstawie, których określono specyfikę przedszkola oraz wykazano kierunki dalszych działań.
O NASZEJ PLACÓWCE
Nasze przedszkole jest ogólnodostępną placówką niepubliczną. Mieści się w samodzielnym budynku, jednokondygnacyjnym z placem zabaw wyposażonym w sprzęt do zabaw na powietrzu. Teren otaczający nasze przedszkole jest pokryty kostką i obsadzony krzewami. Przy przedszkolu znajduje się parking samochodowy dla rodziców. Jest to komfortowy, przestronny i w pełni bezpieczny obiekt. Zarówno elewacje, jak i wnętrza przedszkola utrzymane są w słonecznych, ciepłych i przyjaznych dzieciom barwach.
Przedszkole objęte jest systemem monitoringu, a dostęp do wnętrza budynku posiadają wyłącznie uprawnione osoby.
Budynek przedszkola posiada 7 sal dydaktycznych, szatnie dziecięce, pełny węzeł sanitarny oraz zaplecze kuchenne, socjalne i administracyjne. Sale dydaktyczne są przestronne i bardzo jasne. Zostały przygotowane z myślą o naszych podopiecznych i na ścianach widnieją przepiękne bajkowe postacie – Smerfy. Podłogi pokryte są nowoczesną, higieniczną, a przede wszystkim antyalergiczną wykładziną, która nie jest siedliskiem kurzu i roztoczy.
Ponadto sale wyposażone są w zabawki przyjazne dzieciom, a przestrzeń została w nich zaaranżowana w taki sposób, aby zapewnić maluszkom miejsce do zabawy, twórczej pracy oraz odpoczynku.
Sale wyposażone są w:
- kamery umożliwiające obserwację dziecka i pracę opiekunów (tylko do wglądu dyrektora placówki),
- nowe meble i wyposażenie dostosowane do wieku i rozwoju dzieci,
- pomoce dydaktyczne,
- laptopa i projektor wraz z ekranem do projekcji;
- telewizory i odtwarzacze DVD (bajkoterapia, zajęcia z języka angielskiego)
- kolorowe, bezpieczne i atestowane zabawki.
Łazienki urządziliśmy w sposób przyjazny dzieciom, gdzie priorytetową sprawą jest bezpieczeństwo. Rozmiary umywalek i sanitariatów zostały dostosowane do wzrostu małych dzieci tak, aby mogły one z nich swobodnie korzystać i z przyjemnością wykonywać higieniczne rytuały. Ponadto przedszkole posiada 2 prysznice z brodzikami pozwalające na utrzymanie higieny i czystości naszych maluchów na najwyższym poziomie.
Wychowanie przedszkolne organizowane jest tutaj w 7 grupach dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Preferowany model pracy nastawiony jest na wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez umiejętne korzystanie z wrodzonego potencjału, możliwości, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań. Priorytetem jest zapewnienie każdemu wychowankowi poczucia bezpieczeństwa i dobrego wychowania oraz możliwość odniesienia sukcesów.
Oprócz bogatego programu edukacyjnego realizowanego poprzez stosowanie nowatorskich form i metod pracy z dzieckiem, istotną rolę w nadawaniu wizerunku przedszkola pełnią systematycznie pozyskiwane oczekiwania rodziców.
Pracę nauczycielek wspomagają: logopeda oraz instruktorzy zajęć dodatkowych tj. języka angielskiego, gimnastyki korekcyjnej, rytmiki i tańca. Ważną kwestią jest to, że prawie wszystkie zajęcia wchodzą w skład oferty podstawowej, nie są dodatkowo płatne i są ogólnodostępne dla wszystkich dzieci. Wszyscy pracownicy stanowią kompetentną, kreatywną i odpowiedzialną kadrę nastawioną na zaspokajanie potrzeb dziecka.
ROLA NAUCZYCIELA – WYCHOWAWCY
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola,
- dyspozycyjni i taktowni,
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
- współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola
- aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
- wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
- ciekawe świata,
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- uczciwe i prawdomówne,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń.
Model absolwenta:
Dziecko kończące przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia, ponieważ:
a) wykazuje :
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
b)posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie;
- wiedzę i potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
c) umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.
d) rozumie i przestrzega
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania.
e) zna:
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe i europejskie
f) nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć;
Dziecko ma prawo do:
- życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
nauki, informacji, - badania i eksperymentowania,
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- doświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Wizja Przedszkola
rozbudzenie wśród dzieci zamiłowania do literatury poprzez tworzenie kącików czytelnika oraz codzienne czytanie dzieciom bajek.
– dobra współpraca z rodzicami
– twórczy i kreatywny nauczyciel
– wychowankowie dobrze przygotowani do obowiązków szkolnych
– programy dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci
– precyzyjny system motywujący dzieci do zachowań społecznie akceptowanych
– zaufanie i partnerstwo
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy lecz przekazujmy.
Pozwalajmy dzieciom pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć.”
Janusz Korczak
Słowo wizja z definicji ma zabarwienie pozytywne, tak więc i wizja przedszkola jest stworzeniem obrazu, polem, w którym urzeczywistniamy swoje marzenia. Jeśli tak jest, wizja sprawia, że z dużo większym zapałem rozpoczynamy pracę, działamy bez względu na trudności jakie piętrzą się przed nami, bo nadaje temu wszystkiemu sens, dodaje mocy twórczej i motywacji. Wizja wyzwala w nas odwagę, by dokonywać czegoś bardzo ambitnego, nieprzeciętnego, czegoś, czego nie odważylibyśmy się dokonać bez widzenia jasnych stron naszych działań i pozytywów naszego postępowania. Wizja pozwala sięgać po rzeczy wielkie, wspinać się na szczyt, na którym marzenia i jawa zlewają się w jedno.
Wizja naszego przedszkola stawia dziecko w centrum zainteresowania, bo to ono jest budowniczym samego siebie, co niejako dokładnie wyznacza jego miejsce, a co za tym idzie miejsce wychowawcy, który staje się pomocnikiem, a nie twórcą, tym który wspiera rozwój dziecka, a nie dokładnie określa jego przebieg. To dziecku należne jest pierwsze miejsce, a nauczyciel za nim podąża.
Wizja naszego przedszkola obejmuje również aspekt edukacyjny, pozwala na śmiałe eksperymentowanie ze światem i zjawiskami w nim zachodzącymi, co sprawia, że nauka i zdobywanie wiedzy to przyjemność i wspaniała przygoda, a nie przykry obowiązek.
- Pragniemy pobudzić inwencję twórczą dziecka poprzez samorealizację w ekspresji muzycznej, plastycznej i ruchowej.
- Wszystkie dzieci w naszym przedszkolu będą miały stworzone przyjazne warunki rozwoju emocjonalnego, duchowego, umysłowego i fizycznego.
- Będziemy rozpoznawać indywidualne potrzeby wychowanków i starać się je zaspokoić.
- Chcemy, aby rodzice byli współautorami sukcesów swoich dzieci.
- Naszym marzeniem jest, aby nasi wychowankowie wyrośli na ludzi wrażliwych, twórczych, o szerokich zainteresowaniach, o różnorodnych talentach i umiejętnościach.
Misja Przedszkola
Nasze przedszkole:
1.Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
2.Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
3.Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
4.Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
5.Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.
6.Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
Cele strategiczne Koncepcji pracy Językowego Przedszkola „The Academy of Smurs”
1.Opracowanie i wdrożenie systemu strategicznego zarządzania przedszkolem.
2.Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
3.Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego poszerzoną o kształcenie umiejętności językowych, działalność ruchową,
Cele ogólne
I. Efekty działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa .
2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu
1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. 3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV. Zarządzanie przedszkolem
1. Sprawne zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją rozwoju.
CELE SZCZEGÓŁOWE
1. Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań.
2.Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka.
3.Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
4.Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się.
5.Nauka przez aktywne działanie.
6.Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
7.Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności. 8.Okazywanie sobie wzajemnej pomocy dziecko-dziecko, dziecko-dorosły.
NASZE CELE W PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
- stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju,
- rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem,
- kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się,
- wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,
- stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
- nauka przez aktywne działanie,
- głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych,
- okazywanie sobie wzajemnej pomocy,
- włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.
ZASADY PRACY
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
1.Zasada indywidualizacji
2.Zasada integracji
3.Zasada wolności i swobody działania
4.Zaspakajanie potrzeb dziecka
5.Zasada aktywności
6.Organizowania życia społecznego
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
METODY
- metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka,
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
- gimnastyka twórcza R. Labana,
- opowieść ruchowa,
- metody aktywne – gimnastyka z muzyką
- pedagogika zabawy,
- gimnastyka mózgu – Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona,
- metoda dobrego startu,
- relaksacja,
- bajkoterapia,
- elementy muzykoterapii, relaksacji, zabawy paluszkowe,
- Dennisona
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
nasze cele wychowania i nauczania,
działania zorientowane na dziecko,
aktualne pory roku,
święta i uroczystości,
tradycje przedszkola (kalendarz imprez).
FORMY PRACY:
praca indywidualna
praca w małych zespołach
praca z całą grupą
zabawy
Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. W trakcie tych czynności nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu rozpoznają możliwości i potrzeby rozwojowe dzieci, następnie zapewniają indywidualizację oddziaływań. Indywidualizacja obejmuje zarówno sferę możliwości psychofizycznych poszczególnych dzieci jak i uwzględnia ich potrzeby.
Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Przedszkole odpowiednio do potrzeb udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta przedszkola to także zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci.
KIEROWNICTWO PLACÓWKI
Rolę kierowniczą placówki oświatowej pełni dyrektor, który:
sprawuje nadzór pedagogiczny,
przewodniczy Radzie Pedagogicznej,
pełni rolę pracodawcy,
organizuje pracę nauczycieli,
inspiruje nauczycieli do działania,
kieruje działalnością przedszkola, współdziała z wszystkimi organami przedszkola, utrzymuje kontakty z zewnętrznymi organami i instytucjami, reprezentuje przedszkole.
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
Współpraca ze studentami:
- odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
- opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami
Współpraca zespołu pedagogicznego:
- tworzenie zespołów zadaniowych (ewaluacyjnych)
- tworzenie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- tworzenie rocznych planów pracy
- ankiety
- monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Cele:
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
- wszechstronny rozwój dziecka
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia,
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac,),
- organizacja uroczystości, inscenizacji, konkursów,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
konkursy, wycieczki.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI:
- przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z innymi przedszkolami,
- zapraszanie przedstawicieli (nauczycieli, przedszkolaków z innych placówekz w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Cele:
- rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień ,nagród,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej,
- poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki,
- kształtowanie świadomości przynależnoścido społeczności lokalnej, narodowej i europejskiej poprzez poznawanie historii, obyczajów , tradycji, poszukiwanie wspólnych korzeni, uczenie dzieci tolerancji oraz rozbudzenie ciekawości poznawania i zdobywania informacji o otaczającym świecie.
Współpraca z:
- Urzędem Miasta Przasnysza ( akcje, konkursy, programy, sprawy organizacyjne),
- Komendą Policji- bezpieczeństwo, konkursy, programy,
- Strażą Pożarną- bezpieczeństwo,
- Biblioteką Miejską, Biblioteką Pedagogiczną,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- SANEPIDEM
- Z partnerami (przedszkolami),
- Organizacjami, instytucjami, ośrodkami doskonalenia zawodowego,
PROMOCJA PLACÓWKI
Cele:
pozyskiwanie przyszłych klientów – dzieci ,
nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami,
upowszechnianie w środowisku krajowym i światowym roli wychowania przedszkolnego
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
- dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie strony internetowej,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu w języku angielskim.
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ:
Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby z nią pracować zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i przy udziale całego zespołu pedagogicznego, każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji.
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek, innowacji i zmian.
Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją poprzez stronę internetową, na zebraniach grupowych – nauczyciele pozyskają informację o akceptacji, przez jawne głosowanie.
Roczne programy rozwoju przedszkola będą zawierały szczegółowe działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów.
Monitoring, okresowa ewaluacja: Efekty działań ujętych w koncepcji pracy przedszkola będą na bieżąco monitorowane, a jej efekty zostaną zawarte w informacjach ze sprawowanego nadzoru przez dyrektora na koniec roku szkolnego.
Projekt Koncepcji Pracy Językowego Przedszkola „The Academy of Smurfs” w Przasnyszu został przygotowany przez zespół w składzie:
1. M. Sternal
2. K. Chojnacka
3. R. Betcherska
Koncepcję Pracy Językowego Przedszkola „The Academy of Smurfs w Przasnyszu Rada Pedagogiczna Przedszkola zatwierdziła uchwałą nr 11/2014/2015 do realizacji na posiedzeniu rady pedagogicznej 02.09.2014r.